Miért is ez a címe a blogomnak? Pedagógus vagyok, és jól érzem magam a bőrömben. Tudom, hogy most ez nem divatos, de mit csináljak én már ilyen maradi vagyok...Tudok örülni a napi apró örömöknek - pl. ha a gyerek nem akar elmenni az órámról kicsöngetés után, vagy ha tudok segíteni a kollégának. Most egyszerre több weblapot is "futtatok", ezek a tanításhoz készülnek, de nem minden fér rá, pontosabban vannak olyan munkáim, melyeknek nem a gyerekek a célközönsége. Szóval ezt a blogot szakmai anyagok tárhelyének, gyűjteményének szánom, apránként gyűjtögetve, összerakosgatva.

2020. március 14., szombat

Tanulás támogatása - tanulási ösvények


A tanulási táblázattal a Finnagórán találkoztam először, majd alkalmam adódott arra, hogy Finnországban egy iskolában a gyakorlatban is megnézzem a működését. 

Fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek átlássák a tanulási folyamatot, ezért először tanulóimnak elkészítettem egy „tanulási ösvényt” egy Google táblázat segítségével, amelybe témánként felvittem a legfontosabb tudnivalókat, kulcskifejezéseket, a tananyag elérhetőségi helyét, valamint a hozzá kapcsolódó feladatokat. 
A digitális tananyagok és a tanulási táblázatok (ösvények) segítségével tanulóim a saját ütemben és módszerrel sajátíthatják el a tananyagot. A megosztott dokumentumban a tanuló a megfelelő szám beírásával visszajelzést adhat arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. 

Elkészítése
Két szinten használom, a kisebbeknek egy egyszerűbb, órára lebontott táblázatot, a nagyobbaknak egy árnyaltabb, a megértés szintjét is visszajelző táblázatot állítottam össze. (5-6. évfolyamon órai tevékenység szintre bontottam le, így segítve az önálló tanulást. https://goo.gl/ZKeCJk)

A biológia tananyaghoz készítettem egy Google táblázatot, amelyben beírtam a tananyag alapfogalmait, ismereteit, azt, hogy hol található, valamint a hozzátartozó feladatot.
A sablonba az első cellákba begépeltem a lehetséges válaszokat (az 5.-et a gyerekek javasolták):
1=annyira értem, hogy el tudom magyarázni másoknak,
2= azt gondolom, hogy értem,
3= részben értem, de nem teljesen, saját magam utánanézek,
4= segítségre van szükségem, hogy megértsem,
5= segítséget kaptam, most már tudom!
Az első sorba felvittem a gyerekek névsorát, így egy olyan mátrixot készítettem, amelynek az oszlopaiban minden gyerek saját oszlopában az adott tevékenységhez jelölheti azt, hogy milyen szinten sajátította el a tananyagot. A gyerek oszlopaira beállítottam feltételes formázást, így, ha a gyerek beírta a megfelelő számot, színesre vált a cella. A dokumentumot szerkeszthető módban osztottam meg a linket az értékelő oldalon közzétettem, így minden gyerek hozzáférhet. Nem minden gyerek élt a lehetősséggel, de a többsége igen, és így láthattuk azt, hogy kinek van szüksége segítségre, illetve ki az, aki szívesen segítene a többieknek. A sablon elkészítése után csak bővíteni kellett a táblázatot a következő témákkal. (https://goo.gl/b8g77i)

Használata
A tanórán a gyerekek miközben elolvassák a tananyagot, számmal jelölik a megértés szintjét. Ha megértési problémái vannak, a jelölés során rögtön szembe tűnik a sárga szín, így akár a pedagógus, akár a tanuló társ tud segíteni.


Az eszköz jól használható nagy létszámú csoportoknál, otthoni tanulásnál is, de olyan gyereknél, akik kicsit bátortalanok, és ezért nem mernek jelezni.

A táblázat elkészítéséhez készítettem egy videót a Tempus A tanulás jövője MOOC tanfolyama keretében, itt megtekinthető:

2019. október 14., hétfő

Online tanulási eszközök hatékonyabb és szórakoztatóbb tanulásért

Fontos didaktikai feladat a ráhangolás, a megerősítő ismétlés és gyakorlás, mely  IKT eszközökkel sokkal érdekesebb, izgalmasabb lehet. A műhelymunka keretében egyéni és csoportban is jól használható sokoldalú eszközök kerülnek bemutatásra (pl. Quizlet, Quiziz). Gyorsan, kevés idő ráfordítással készíthetünk gyakoroltató eszközöket tanulóinknak, amelyeket a tanórákon és otthon, akár saját okos eszközükkel is használhatnak.

SmartSnotes
Wordwall
Quizizz ötletek Élő játék linkje
Quizlet használata Kipróbálásra-biológia 

2019. április 9., kedd

Digitális szabadulószobák az oktatásban

A kíváncsiság, játék mint motivációs eszköz

A gyerekek nagyon szeretik a rejtélyeket, megfejtendő feladatokat, ezt érdemes kihasználni. Az első digitális szabaduló szobáimat a Kódolás hetére készítettem, nagyon élvezték a gyerekek. Felvetődött az a gondolat, hogy hogyan lehet ezt a "játékot" bevinni az oktatásba, lehet-e ez is egy tanulási módszer? 
A szabadulószobáknak van egy kerettörténete. Az  Code Week-re készített szabadulószobák sztorijára épül a többi- már informatika tantárgyhoz készített játékom is, amely egy-egy téma elméleti-gyakorlati összefoglalóját tartalmazza, segítségükkel felkészülhettek a gyerekek a zárótesztre.  A megvalósítási eszközök közül a OneNote-t illetve a a Google űrlap lehetőségeit próbáltam ki, az utóbbi bizonyult egyszerűbbnek, könnyebben megvalósíthatóbbnak és játszhatóbbnak. Tanulóimnak megtetszett az ötlet, ketten készítettek is a tananyaghoz egy-egy játékot.
A TEMPUS alapítvány MOOC kurzusához készítettem ezt a videót, amelyben bemutatom hogyan készíthetünk a Google űrlappal digitális szabadulószobát:

 
Informatika tananyaghoz készített szabaduló szoba: Szövegszerkesztés Algoritmusok
Tanítványaim által készített szabaduló szobák: Biológia (Varga Tibcsi) Rendszertan(Hajnal Ádám)

Az új kedvencem a Genially- első próbálkozásom, egy kolléganő Turboly Rita anyagának átdolgozásával: