Miért is ez a címe a blogomnak? Pedagógus vagyok, és jól érzem magam a bőrömben. Tudom, hogy most ez nem divatos, de mit csináljak én már ilyen maradi vagyok...Tudok örülni a napi apró örömöknek - pl. ha a gyerek nem akar elmenni az órámról kicsöngetés után, vagy ha tudok segíteni a kollégának. Most egyszerre több weblapot is "futtatok", ezek a tanításhoz készülnek, de nem minden fér rá, pontosabban vannak olyan munkáim, melyeknek nem a gyerekek a célközönsége. Szóval ezt a blogot szakmai anyagok tárhelyének, gyűjteményének szánom, apránként gyűjtögetve, összerakosgatva.
2021- új év... szeptembertől régi/új tantárgy -Természettudomány-, új csapatom van, nagyon fogékony ötödikesek. Új módszerek- hasznosítom a KAK tanfolyamon tanultakat- tetszik nekik a módszer, büszkék arra, hogy digitálisan tanulják a természettudományt is.
Persze a régi eszközök is maradtak, így csak frissítettem az előző prezimet.
A tanulási táblázattal a Finnagórán találkoztam először, majd alkalmam adódott arra, hogy Finnországban egy iskolában a gyakorlatban is megnézzem a működését.
Fontosnak
tartom azt, hogy a gyerekek átlássák a tanulási folyamatot, ezért először tanulóimnak
elkészítettem egy „tanulási ösvényt” egy Google táblázat segítségével, amelybe
témánként felvittem a legfontosabb tudnivalókat, kulcskifejezéseket, a tananyag
elérhetőségi helyét, valamint a hozzá kapcsolódó feladatokat.
A digitális
tananyagok és a tanulási táblázatok (ösvények) segítségével tanulóim a saját
ütemben és módszerrel sajátíthatják el a tananyagot.A megosztott dokumentumban a tanuló a
megfelelő szám beírásával visszajelzést adhat arról, hogy milyen szinten
értette meg a tananyagot.
Elkészítése
Két szinten használom, a kisebbeknek egy egyszerűbb, órára lebontott táblázatot, a nagyobbaknak egy árnyaltabb, a megértés szintjét is visszajelző táblázatot állítottam össze. (5-6. évfolyamon órai tevékenység szintre bontottam le, így segítve az önálló tanulást. https://goo.gl/ZKeCJk)
A biológia tananyaghoz készítettem egy Google táblázatot, amelyben beírtam a tananyag alapfogalmait, ismereteit, azt, hogy hol található, valamint a hozzátartozó feladatot. A sablonba az első cellákba begépeltem a lehetséges válaszokat (az 5.-et a gyerekek javasolták): 1=annyira értem, hogy el tudom magyarázni másoknak, 2= azt gondolom, hogy értem, 3= részben értem, de nem teljesen, saját magam utánanézek, 4= segítségre van szükségem, hogy megértsem, 5= segítséget kaptam, most már tudom! Az első sorba felvittem a gyerekek névsorát, így egy olyan mátrixot készítettem, amelynek az oszlopaiban minden gyerek saját oszlopában az adott tevékenységhez jelölheti azt, hogy milyen szinten sajátította el a tananyagot. A gyerek oszlopaira beállítottam feltételes formázást, így, ha a gyerek beírta a megfelelő számot, színesre vált a cella. A dokumentumot szerkeszthető módban osztottam meg a linket az értékelő oldalon közzétettem, így minden gyerek hozzáférhet. Nem minden gyerek élt a lehetősséggel, de a többsége igen, és így láthattuk azt, hogy kinek van szüksége segítségre, illetve ki az, aki szívesen segítene a többieknek. A sablon elkészítése után csak bővíteni kellett a táblázatot a következő témákkal. (https://goo.gl/b8g77i)
Használata
A tanórán a gyerekek miközben elolvassák a tananyagot, számmal jelölik a megértés szintjét. Ha megértési problémái vannak, a jelölés során rögtön szembe tűnik a sárga szín, így akár a pedagógus, akár a tanuló társ tud segíteni.
Az eszköz jól használható nagy létszámú csoportoknál, otthoni tanulásnál is, de olyan gyereknél, akik kicsit bátortalanok, és ezért nem mernek jelezni. A táblázat elkészítéséhez készítettem egy videót a Tempus A tanulás jövője MOOC tanfolyama keretében, itt megtekinthető:
Fontos didaktikai feladat a ráhangolás, a megerősítő ismétlés és gyakorlás, mely IKT eszközökkel sokkal érdekesebb, izgalmasabb lehet. A műhelymunka keretében egyéni és csoportban is jól használható sokoldalú eszközök kerülnek bemutatásra (pl. Quizlet, Quiziz). Gyorsan, kevés idő ráfordítással készíthetünk gyakoroltató eszközöket tanulóinknak, amelyeket a tanórákon és otthon, akár saját okos eszközükkel is használhatnak.