Miért is ez a címe a blogomnak? Pedagógus vagyok, és jól érzem magam a bőrömben. Tudom, hogy most ez nem divatos, de mit csináljak én már ilyen maradi vagyok...Tudok örülni a napi apró örömöknek - pl. ha a gyerek nem akar elmenni az órámról kicsöngetés után, vagy ha tudok segíteni a kollégának. Most egyszerre több weblapot is "futtatok", ezek a tanításhoz készülnek, de nem minden fér rá, pontosabban vannak olyan munkáim, melyeknek nem a gyerekek a célközönsége. Szóval ezt a blogot szakmai anyagok tárhelyének, gyűjteményének szánom, apránként gyűjtögetve, összerakosgatva.

2023. április 13., csütörtök

Zseniális Genially

2020 tavaszán figyeltem fel erre a zseniális programra, de akkor a rengeteg elfoglaltságom miatt nem igen értem rá elmélyedni benne. De újra és újra előkerült, rengeteg jó ötletet láttam online kollégáimtól. Azóta készítettem tananyagot, tesztet, szabadulószobát, sőt ballagási tablót is.

Minél jobban elmélyedek benne, annál több újdonságot, lehetőséget találok.

Köszönöm az inspiráció és segítéget Novák Karcsinak, Eiplné Pál Alexandrának, Fási Erikának és a Genially csoportban közzétevő, nagyszerű munkát végző kollégáknak!

Bemutató, összefoglaló segédanyag: Eiplé Pál Alexandra Szabadulj be!
Néhány szabaduló szobám:

2021. január 14., csütörtök

2021- új év, Weöres ösvények 3.0

 2021- új év... szeptembertől régi/új tantárgy -Természettudomány-, új csapatom van, nagyon fogékony ötödikesek. Új módszerek- hasznosítom a KAK tanfolyamon tanultakat- tetszik nekik a módszer, büszkék arra, hogy digitálisan tanulják a természettudományt is.

Persze a régi eszközök is maradtak, így csak frissítettem az előző prezimet.



2020. március 14., szombat

Tanulás támogatása - tanulási ösvények


A tanulási táblázattal a Finnagórán találkoztam először, majd alkalmam adódott arra, hogy Finnországban egy iskolában a gyakorlatban is megnézzem a működését. 

Fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek átlássák a tanulási folyamatot, ezért először tanulóimnak elkészítettem egy „tanulási ösvényt” egy Google táblázat segítségével, amelybe témánként felvittem a legfontosabb tudnivalókat, kulcskifejezéseket, a tananyag elérhetőségi helyét, valamint a hozzá kapcsolódó feladatokat. 
A digitális tananyagok és a tanulási táblázatok (ösvények) segítségével tanulóim a saját ütemben és módszerrel sajátíthatják el a tananyagot. A megosztott dokumentumban a tanuló a megfelelő szám beírásával visszajelzést adhat arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. 

Elkészítése
Két szinten használom, a kisebbeknek egy egyszerűbb, órára lebontott táblázatot, a nagyobbaknak egy árnyaltabb, a megértés szintjét is visszajelző táblázatot állítottam össze. (5-6. évfolyamon órai tevékenység szintre bontottam le, így segítve az önálló tanulást. https://goo.gl/ZKeCJk)

A biológia tananyaghoz készítettem egy Google táblázatot, amelyben beírtam a tananyag alapfogalmait, ismereteit, azt, hogy hol található, valamint a hozzátartozó feladatot.
A sablonba az első cellákba begépeltem a lehetséges válaszokat (az 5.-et a gyerekek javasolták):
1=annyira értem, hogy el tudom magyarázni másoknak,
2= azt gondolom, hogy értem,
3= részben értem, de nem teljesen, saját magam utánanézek,
4= segítségre van szükségem, hogy megértsem,
5= segítséget kaptam, most már tudom!
Az első sorba felvittem a gyerekek névsorát, így egy olyan mátrixot készítettem, amelynek az oszlopaiban minden gyerek saját oszlopában az adott tevékenységhez jelölheti azt, hogy milyen szinten sajátította el a tananyagot. A gyerek oszlopaira beállítottam feltételes formázást, így, ha a gyerek beírta a megfelelő számot, színesre vált a cella. A dokumentumot szerkeszthető módban osztottam meg a linket az értékelő oldalon közzétettem, így minden gyerek hozzáférhet. Nem minden gyerek élt a lehetősséggel, de a többsége igen, és így láthattuk azt, hogy kinek van szüksége segítségre, illetve ki az, aki szívesen segítene a többieknek. A sablon elkészítése után csak bővíteni kellett a táblázatot a következő témákkal. (https://goo.gl/b8g77i)

Használata
A tanórán a gyerekek miközben elolvassák a tananyagot, számmal jelölik a megértés szintjét. Ha megértési problémái vannak, a jelölés során rögtön szembe tűnik a sárga szín, így akár a pedagógus, akár a tanuló társ tud segíteni.


Az eszköz jól használható nagy létszámú csoportoknál, otthoni tanulásnál is, de olyan gyereknél, akik kicsit bátortalanok, és ezért nem mernek jelezni.

A táblázat elkészítéséhez készítettem egy videót a Tempus A tanulás jövője MOOC tanfolyama keretében, itt megtekinthető: